När sponsringen fungerar!

Dagen efter Våga Vara Egen – NORR, halva delen av Sveriges största entreprenörskapsmässa för ungdomar. Eleverna har kämpat i månader med monterförberedelser och jagat sponsorer in i det sista. Att hitta sponsorer är en faktor som kanske blir extra viktig när det handlar om UF-företag med begränsat kapital.

Tyvärr har det blivit så att vissa tror att det framförallt handlar om att ha kontakter och att ungdomar med stora nätverk därmed gynnas i sponsorjakter och visst är det så att vissa elever har stöttats av snälla föräldrar. Det är dock viktigt att ha i åtanke att sponsorer inte bara sponsrar för att vara snälla utan för att det också ger dem ekonomiska fördelar på lång sikt. Fördelar som kan bestå i allt ifrån att nå en ny målgrupp till att stärka sin position hos befintliga kunder. När man letar sponsorer är det med andra ord viktigt att peka på vilka fördelar ett samarbete kan ge!

Detta är något som tjejerna bakom Fazer Blogger Boot Camp 2013 har fattat! Att anordna ett event (som sedan döps efter huvudsponsorn), riktat till en köpstark målgrupp med stora nätverk, gör att flera företag ser fördelarna i att gå in och stötta eventet med allt ifrån lokal och mat till produkter i en välfylld Goodie Bag. Sponsringssamarbeten kan komma på många sätt och alla som jag pratat med på eventet såg Godiebagen som fantastisk bonus på ett mycket prisvärt event.

Att upplevelsen av prisvärdhet är subjektiv visade sig dock i bastun: Jag började samtala med en främmande tjej som inte var med på eventet. Hon visade sig arbeta med marknadsföring och ansåg att deltagarna betalat överpris, eftersom företagen vinner så mycket på att nå dem. I mina ögon är det en spännande fråga, men i slutändan blir det ju ändå upp till den enskilde konsumenten. Känner denne sig gynnad eller lurad? Om alla involverade i sponsringen (i detta fall: sponsorer, arrangörer och slutkonsumenter) upplever ett positivt utfall har det uppstått en win-win situation vilket också är syftet.

Att skapa denna upplevelse för företag som sponsrar UF-företag kan vara en större utmaning eftersom golv och tapet-företag kanske inte når sin huvudsakliga målgrupp på mässan, till skillnad från träningsklädesföretag på ett träningsevent – men helt omöjligt är det inte! Stötta unga företagare kan istället bidra till Goodwill och i det långa loppet leda till att ungdomarna väljer att handla hos dessa företag!

Ni kanske för övrigt är nyfikna på vad Goodiebagen FBBC13 bestod av?

Bröd, godis samt bok från Fazer. Tights, shorts och t-shirt från Reebok. Träningslinne från Röhnisch (dessutom fick vi sport-bh på plats!). Rabatt hos Löplabbet. Linne från Casall. Handduk från SATS. Vatten från Bonaqua, putsduk från Microsoft, tandkräm från Oral B. Tidningar från Fitness Lifestyle och STARK magasin. Hänglås från Abus/Habogruppen, rabattkupong på träningsresa med Inshapetravel , proteindryck från Valio. Gainomaxbar, postureband från Runday/Swedish posture, nötmix från OLW och rabatt hos WomensSportswear!

20130319-075111.jpg
En välfylld Goodiebag riktad till en specifik målgrupp!

Sedan bör det tilläggas att det går att skapa både effektfulla montrar och roliga event även utan sponsorer, men det kan göra det hela betydligt roligare!

1 reaktion på ”När sponsringen fungerar!”

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Rulla till toppen