Dublin

Hemma och sitter i soffan efter en lång resdag. Dublin var en häftig stad och det var riktigt härligt att få träffa Elisabeth live!

Jag fick inte världens bästa början på besöket då det samma dag som jag kom var stora protester mot höjda studieavgifter. Något som lamslog nästan hela bussnätet och gjorde att vi hade stora problem att ta oss ut till Campus i tid till Elisabeths lektion.

Vi hann och det blev en lugn och stillsam kväll innan jag återvände till Dublin och hotellrummet som vi delade på de följande nätterna. Denna första kväll skulle jag dock ta mig tillbaka själv. Inte en helt lätt sak när bussarna inte har något som avslöjar vilken nästa station är. Jag satt helt enkelt och stirrade ut genom fönstret och letade efter gatnamn jag kände igen. En Irländsk kille som noterade min osäkerhet frågade mig dock om jag ville ha hjälp och i samma ögonblick kände jag igen mig. Skönt!

Torsdagen ägnade jag åt att äta en frukost i lugn och ro för att sedan bege mig ut på stan. Förmiddagen tillbringade jag på Starbucks och fick en hel del jobb gjort samtidigt som jag njöt miljön. Efter lunch (kebab) hann jag med ett museibesök samt parkpromenad.

När Elisabeth hade pluggat klart för dagen möttes vi upp och tog det lugnt på hotellet i någon timme innan vi gav oss ut på stan. Middag på en lite modernare pub där jag åt en riktigt god gryta! (Nu ska här lagas köttgrytor i storkok i vinter!). Vi försvann vidare till olika pubar i området som spelade livemusik och den planerade lugna kvällen blev en helkväll som innebar en hel del Guiness och möten med massor av människor. Allt ifrån tokiga Irländare, Amerikanskor, Rugbyspelare (med bihang) från sydafrika till fulla Norrmänn och Svenskar.

På grund av den intensiva torsdagskvällen blev fredagen en lugn tillställning. Elisabeth stackarn var tvungen att gå upp tidigt för att närvara på ett obligatoriskt seminarium och jag var solidarisk och gick upp tidigt jag med. Starbucksrepris på förmiddagen, texmexlånglunch och sedan lite siesta blev det på dagen. På kvällen blev det en middag på pub. Pubmaten är god men väldigt mastig. Lite som traditionell ”husmanskost”. Mycket såser, kött och rotsaker av olika slag, i gigantiska portioner. Men gott var det! Passade även på att testa en Irländsk Irish Coffee och den var riktigt god, vilket var tur då jag har blivit lite besviken på den variant jag fått de senaste gångerna jag beställt det här i Sverige. Då har de helt enkelt varit för starka.

Kvällspromenad blev det, med livemusik på gatorna och en hel del människor. Vi gjorde även ett snabbesök på en av pubarna från gårdagen för att lyssna på lite mer livemusik och hittade då ett helt fotbollslag från Sverige som var på nån slags gemensam resa.

I morse blev det att gå upp tidigt för att resa hem med mellanlandning i Köpenhamn. Jag kan tycka att själva resandet är en upplevelse i sig, men samtidigt rätt tröttande så det är skönt att komma hem och jag är extra tacksam till pappa som kom och hämtade mig på flygplatsen!

3 reaktioner på ”Dublin”

1. Jag ska se till att leta upp ett ställe med sallader eller något sånt till nästa gång så vi får lite omväxling ;-) Pub grub är lite mastigt!

TACK för besöket! Har varit så mysigt med sällskap och har haft så roligt. Till våren kanske jag kan lyckas medett bättre schema så jag har någon veckodag ledig.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.