Kort cirkelfys – ryttarfokus!

Okej, såklart alla har olika svagheter och styrkor när det gäller ridning men vi vill alla ha bålkontroll, höftkontroll och gärna en bra hållning. Jag har kämpat med att hålla skuldrorna på plats och inte svanka för mycket på senaste tiden.

Satte ihop en cirkel med lite extra fokus på just dessa områden som man kan göra i stallet eller hemma på vardagsrumsgolvet. Jag och mamma körde hemma häromdagen. Arbeta 45 sekunder och vila 15, byt sedan övning. Vi körde tre varv vilket blir 15 minuters aktivitet. Lägg på fem minuters uppvärmning och fem minuters bålstyrka på slutet så har du kört igenom hela kroppen på 25 minuter! Bålen är viktigt och genom alla rörelser är det fokus på hållningen, tänk ”dressyrnacke” och neutral svank! Två övningar är större och involverar mer ben vilket gör att vi får upp pulsen en del också!

Huvudcirkeln:

  1. Rodd i TRX = aktivera mellan skulderbladen och börja rörelsen där!
  2. Dips mot stolar, försök göra på en fot i taget och håll kroppen stabil genom rörelsen = bålkontroll!
  3. Benböj med kettlebell, arbeta snabbt och rytmiskt, tänk på hållning! Här får vi flås och benträning.
  4. Flyes med vikter! För mig med svaga axlar så är denna en viktig övning. Håll ner axlarna genom rörelsen, tänk lång nacke.
  5. Step upp explosivt på pall. Varva vilket ben du kör med! Ökar smidigheten när du ska sitta upp och också grymt bra för att hålla pulsen uppe!

Förslag på bålövningar, kör fem minuter! 

  • Plankan – olika varianter. Släpp ett ben eller en arm för att utmana!
  • Ryggliggande med häldrop (dead bug!)
  • Russian Twist
  • Mountainclimbers

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *