Stress eller bara mycket att göra?

Stress är som vi alla vet inte bra för hälsan. Men handlar stress bara en fullbokad kalender och att man ständigt är upptagen? Nej, skulle jag säga!

 

I november och december kände jag mig av någon anledning extremt stressad. Jag var ledig varje helg, hade alla elever på praktik och dessa månader borde varit lugnet själv, men frågade någon hur det var så var min spontana reaktion: ”lite stressigt just nu”. För mig handlade det nog mycket om att jag kände att jag borde göra mer än vad jag gjorde – ett klassiskt exempel på ”duktig-flicka-syndrom”.

 

NU är det galet mycket som händer och jag skulle helt klart behöva få lite mer sömn än vad som är aktuellt i nuläget. Men vid samma fråga: ”hur är läget?” blir min reaktion snarare ”Det är bra, men väldigt mycket som händer”. Jag har en väldigt aktiv vardag men jag har roligt väldigt stor del av tiden!

 

Jag skulle därför inte vilja sätta likhetstecken mellan stress och hur bokad kalendern är. För mig är stress i första hand en psykisk reaktion (som dock kan triggas av en hektisk vardag) men det är viktigt att vara medveten om att den även påverkar många av våra fysiska funktioner i kroppen, eftersom kroppen bereder sig på flykt och därför stänger av/minskar aktiviteten i icke-nödvändiga delar såsom matsmältningen för att lägga extra fokus på exempelvis hjärta och lungor. Kortsiktigt får immunförsvaret en kick, men långsiktigt så är det dessutom mindre bra för immunförsvaret.

 

Var därför vaksamma på er själva och era egna reaktioner. Alla triggas av olika saker och upplever ni en stress, försök att hantera det – på ett eller annat sätt.

 

Vila – träna – gör något annorlunda – skriv dagbok – lyssna på musik – umgås med vänner – finn mening – krama ett djur – ät en god middag – se en film

 

Hur hanterar du stress?

 

 

 

 

Ett svar på ”Stress eller bara mycket att göra?”

  1. Jag har börjat meditera! Har haft en stressig & jobbig höst/vinter. Har alltid tränat ganska mycket vilket jag tror har räddat mig från att ”gå-in-i-väggen” .. dessutom går jag på yoga minst 1 ggn/v. Men det har ändå inte räckt riktigt så nu försöker jag meditera 3 ggr/v. Det känns som om det har lugnat mig. Andas är inte alltid så lätt – men det är effektivt mot stress!! =)

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *