”Hur kan vi skapa ett kollegialt lärande och ett distribuerat ledarskap i skolan, kom med konkreta lösningar!”
Så löd dagens uppdrag som vi deltagare i ”The Cage 2012” fick försöka enas kring i en effektiv workshop där idéerna flödade!
Precis som när man på fritiden lär sig saker och delar med sig, bara för att man vill (jämf. med ridning!) så bör ju samma strävan efter ny kunskap och utveckling kunna ske även i skolan – hur, det var dagens utmaning!
I dagarna har skolforum ägt rum – en gigantisk mötesplats för lärare. Så ni som undrar vad lärare gör på höstlovet; Skolforum är ett av svaren! Jag fick idag möjligheten att vara med i ”The Cage 2012” som i programmet beskrevs såhär:
Mer än så visste jag egentligen inte, även om jag tjuvkikat lite på The Cages egna blogg, där även resultaten av dagens insatser kommer att publiceras! Och nej, för er som undrar: Buren bestod ej av glasväggar, utan är en metafor!
Efter inledande presentationer och introduktioner så drogs projektet igång rätt direkt! Idéutvecklingsprocesser, projektgruppsarbete varvades med inspirerande föreläsningar från bland annat Wikimedia och Dave Cormier (MOOC), där fokus låg på vad som får människor att vilja dela med sig, utveckla och sprida kunskap!
Bjuder på lite bilder från arbetsprocessen där vi alltså gick ifrån idéutveckling, till skrivande av projektplan samt presentation av densamma. Notera nivån av digitala verktyg i publiken och spana gärna in twitterflödet under hashtaggen: #thecage12 för att se vilken otrolig webbnärvaro som fanns under dagen.
Idéutveckling: Från Post it-lappar till kategorisering till bedömning av idéernas potential!
Spridning av spännande föreläsningar i sociala medier! Något som för övrigt för tankarna till mobilanvändandet i skolan. Vi vill att eleverna kopplar ner, själva är vi ständigt uppkopplade.
Föreläsarslides!
Även lärare med hög digital närvaro vill ibland konkretisera sina idéer på papper!
Dagen resulterade för min grupp i följande presentation:
Annars presenterades även allt ifrån twitterutbildningar till gemensamma bloggplattformar. Helt enkelt olika verktyg för att skapa en lärande och självutvecklande organisation PÅ skolan och i det utvidgade kollegiet. För mig blir dock utmaningen tydlig:
Första steget är att organisationens medlemmar VILL lära sig om detta, men hur detta ska gå till i praktiken är fortfarande något som tål att tänkas på!