Geiranger – ett världsarv!

Här kommer en lite sen reserapport om del två av vår semester i Norge, när vi besökte Geiranger!

Efter att flera tipsat om Geirangerfjorden så kändes det som ett naturligt val att besöka denna fjord under norgeresan.

Bilresan mellan Gjendesheim och Geiranger tar utan stopp ca 3 timmar men vi la nog snarare sju timmar på att ta oss fram. Vi stannade vid sevärdhetsskyltar, caféer för att dricka ”riktigt kaffe” och spanade in flera vattenfall på vägen! När vi närmades oss Geiranger så åkte vi upp på Dalsnibba som ligger 1500 möh och bjuder på en fashinerande vy över både snötäckta berg och den vackra fjorden långt där nere. Vi åt sedan lunch i det fria innan vi fikade inne på hotellet vid Djupvasshytta som ligger vid en sjö på 1000 möh.

Riddarsprånget!
Pollfossen, ett av norges längre fall!
Utsikt från Dalsnibba!
Lunch i det fria!

De slingriga vägarna tog oss ner i Geiranger där vi efter att ha checkat in på campingen och hittat en tältplats tog en promenad genom staden. Den är inte stor och det märks att de här lever på turismen! 200 kryssningsfartyg om året kommer in hit och det betyder busslaster av folk nästan varje dag. Vi rekade lite för morgondagen och efter vår middag så gick vi även ”Fossvandringen” där man följer en lång trappa längs med vattenfallet i byn, superfint!

Dagen efter så hyrde vi kajak och paddlade ut i fjorden som bjöd på mulet väder och regnstänk men med vackra vyer och häftiga vattenfall så var det ändå en väl värd utflykt. De stora turistbåtarna som kör små turer ut i fjorden passerade ibland lite väl nära men dubbelkajakerna är ju riktigt stabila och i övrigt låg vattnet nästan spegelblankt.

Paddling i Geiranger!

Efter lunch så åkte vi upp till Wästerås gård som ligger lite ovanför Geiranger. Det går att gå men vi valde att spara benen till att vandra på de leder som utgår därifrån. Storsetterfossen var målet och vilket häftigt vattenfall! Här kunde man gå in under själva fallet och känna hur vattenmassorna forsade förbi. Vi mötte även gulliga får här… Efter den lilla vandringen på ca 1 timme så avnjöt vi fika på Westerås, supergott! Tillbaka nere vid campingen strilade regnet lite lätt och vi var helt slut så vi kröp helt enkelt in i bilen och satte oss för att läsa lite innan vi lyckades paxa några få av de sittplatser under tak som campingplatsen hade att erbjuda. Det är när det regnar som jag drömmer om ett tält med en rejälabsid och något högre sitthöjd… Nu kurade vi ihop oss med ett gäng andra campare under taket och tillagade vår tvårättersmiddag!

Storsetterfossen
En ny kompis!

Sista dagen var det tidig uppstigning och avresa då vår hemresa skulle ta oss via trollstigen. En häftig tur men efter dalsnibba så gjorde trollstigen faktiskt inte riktigt lika mycket intryck! Att vandra i de trakterna hade dock varit en häftig upplevelse misstänker jag. Precis nedanför trollstigen passerade vi ju även romsdalen som ju även det bjuder på storslagna berg. Överlag är ju Norge ett land som verkligen erbjuder naturupplevelser över det vanliga och jag ser fram emot fler resor för att kunna både vandra och klättra i andra delar av landet!

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.