Konkurrentutsatta bolag finslipar på detaljerna!

Nyss hemkommen från en flygresa med ett konkurrensutsatt SAS. Som en slump så kunde jag på planet läsa i DN hur Norwegian sätter större press på SAS. Visserligen har båda bolagen ökat i antalet resenärer men Norweigan växer snabbare och SAS presenterade igår en kvartalsrapport som var sämre än väntat. I artikeln beskrivs det hur SAS mål är att minska kostnaden per resenär, eller enhet som det så fint kallas i ekonomiska termer, genom att bland annat frysa lönerna hos de anställda.

Givetvis strävar man även efter höjda intäkter, men då resenärer inte är beredda att betala hur mycket som helst för biljetten måste bolagen hitta nya vägar. Bland annat genom merförsäljning på planet. Numer gör flygvärdinnorna mer reklam för vad som säljs i cloudshop. Utbudet av mat har också blivit trevligare, bland annat erbjuds en skandinavisk tapastallrik med kallskuret, sill, en dansk frikadell och ädelost.

SAS har även har insett vikten av service som ett viktigt konkurrensmedel! Detta har jag skrivit om tidigare men det är nog så viktigt att återkomma till! Detta var nog den trevligaste kabinpersonal jag flygit med. De var serviceminded, skämtade med passagerarna och med varandra. Framhåller en extra gång att det bara är att säga till om det är något. Noterar oss som reser ensamma och erbjuder oss egna platser. Gratis kaffe och te är återigen en självklarhet ombord efter några år där även detta kostade. Nu väntar vi bara på att SAS också, precis som Norwegian kommer att införa gratis Wifi på alla sina flygningar, något som redan är på ingång om jag har förstått saken rätt.

Likaså satsar SAS på att knyta an sina stamkunder än mer. Dels genom att nu erbjuda betalning av varor med hjälp av Eurobonuspoäng men också genom att aktivt rekrytera Eurobonusmedlemmar på flygresan. Jag har själv ett bonuskort och väljer jag mellan två likvärdiga flygbiljetter gällande pris, är sannolikheten högre att valet då faller på SAS. Även om jag vet att värdet på bonuspoängen egentligen är rätt litet procentuellt sett.

Dessutom arbetar bolaget även aktivt med att bygga upp sin CSR-profil genom att berätta hur man vid köp av vissa varor även bidrar till välgörenhet.

Så visst märks det att bolaget är pressat – men för kunderna är det dock av godo med en marknad som utsätts för mer konkurrens. För, när biljettpriser är likvärdiga är det helhetsupplevelsen som säljer och då är det detaljer som trevlig personal, skön stämning, stamkundsrabatter, gratis kaffe och wifi sådant som kan avgöra valet!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *