Relationsmarknadsföringens utveckling

Jag fascineras hela tiden av hur marknadsföring utvecklas och anpassas till vårt samhälle. Relationsmarknadsföring är inget nytt fenomen. Att vara mer och mer personlig med konsumenten och exempelvis tilltala dem med namn i diverse reklamutskick är ingen nyhet. Inte heller att reklam på Facebook och i Google anpassas efter vad vi vanligen söker efter och vad vi tidigare gillat.

De nya medierna medför dock även nya möjligheter. Senast häromdagen fick jag via twitter en personlig* hälsning från Läkerol då de med hjälp av att jag använt mig av hashtaggen #influensa i ett inlägg hittat mig och sedan skickat en digital kupong. Jag tackade och tyckte det mest var en kul grej. Resultat för kampanjen: Jag lär utnyttja kupongen och Läkerol skapar ett positivt mervärde för mig som konsument.

lakerol.jpg
Läkerol vill att vi är snälla mot halsen!

 

En varning kan dock vara på sin plats: Digitala världen erbjuder enorma möjligheter för att skapa relationer men mitt råd är att utnyttja dessa med eftertanke. Även om folk gillar att dela med sig så värnar många ändå om sin integritet. Gränsen mellan vad som uppskattas som schyssta gester och vad som istället anses som ”stalkning” är troligen rätt individuell och vissa människor kan nog uppfatta alltför personliga erbjudanden som obehagliga snarare än som positiva, även om de tidigare offentligt gått ut med vad de gillar. Vilken väg tror ni att utvecklingen kommer att ta? 

*Nej, hälsingen är självklart inte helt personlig utan de har skickat till många som twittrat om #influensa eller #förkylning men de inledde med mitt namn och kommenterade det jag twittrat om.

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *