Konkurrens, eller tvärtom?

Skickliga marknadsförare!

Häromveckan läste jag denna artikel i SVD. Tänke skriva om de reda då men sen kom något emellan. Rubriken för artikeln är: ”Starbucks konkurrerar med sig själva”, men argumentet att Starbucks nu släpper kaffemaskiner för hemmet och därmed riskerar att konkurrera mot sina Caféer. Låter helt klart logiskt först, eller hur? Gott kaffe mot gott kaffe.

 

 

Dock har författarna minskat en mycket väsentlig punkt när det gäller marknadsföring och försäljning. Konkurrens utgår inte ifrån samma typ av produkter, utan ifrån att produkterna tillfredsställer samma behov hos kunden. För mig skiljer sig syftet med kaffe hemma (mysigt, bra start på dagen, trevligt när man har gäster) och på stan (Vardagslyx, socialt, andningspaus i shoppingrundan) rätt väsentligt och därmed blir det inte heller konkurrerande verksamheter.

 

Istället skulle jag tro att det kan skapas en synergieffekt där det faktum att folk har bra kaffemaskiner hemma gör dem mer kräsna och därmed väljer Starbucks även när de är ute och går på stan, trots att kaffet ligger över gällande marknadspriser.

 

Vad tror ni om den teorin? Skulle ni själv dricka mindre kaffe på stan för att ni kunde få gott kaffe hemma?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *