Smart mat i stallmiljö!

Ja, det var ju nu vecka två med Move, Nourish, Believe-utmaningen där jag då valt att hålla ett stall och hästfokus. Denna vecka var det fokus på näring och energi. Något som vi hästfolk ofta är väldigt noga med när det gäller hästarna men ibland kan det bli sisådär för oss själva. På tävlingsplatserna finns det exempelvis ofta caféer med bullar, kakor, choklad och mat i form av korv och hamburgare. Korv och hamburgare kanske inte är så farligt men det innebär dock ett högt energiinnehåll mot låg mättnadskänsla och jag föredrar gärna det omvända. När jag jobbade i stall som tonåring levde jag på nudlar… fullvärdig kost, eller hur?

Jag har tidigare ätit mer strikt lågkolhydratskost men äter nu lite mer kolhydrater. För att jag ska orka en lång dag och inte krascha i en socker-berg-och-dal-bana gäller det dock att äta bra mat! Jag gillar att tänka att maten som jag äter är ”ren”. Inte så mycket halvfabrikat, helst ej socker eller mjölmat. Varför det då?

  • Äter jag ”ren” mat istället för halvfabrikat vet jag vad jag får i mig och slipper så mycket tillsatser. I halvfabrikat är ofta mycket av näringsämnena borta och de bra delarna kan vara ”utspädda” med diverse ”fyllnadsmat”
  • Socker av olika slag ger en sockerkick med insulinpåslag som följd, det gör oss pigga och alerta, en liten stund. Sedan svarar kroppen med att vi iställer blir trötta och sega. Om vi inte fortsätter bomba kroppen med socker förstås… Socker är bra under eller precis innan högintensiv eller långvarig träning när det direkt används som bränsle för kroppen men annars är det bäst att hålla nere på det.
  • Mjölmat. Vetemjöl innehåller gluten som i sin tur är inflammatoriskt för kroppen. (förutom att det omvandlas till socker i kroppen och ger ovanstående beskrivna blodsockerkarusell) Jag har inte glutenallergi men jag har haft långvariga magproblem som blir bättre när jag undviker det.

Förutom detta så är min matfilosofi: bra mat som mage och hjärna blir glad av! Äter man inte LCHF eller annan lågkolhydratskost (vilket ger en längre mättnadskänsla och mindre behov av mellanmål) så behöver vi vanligtvis äta ungefär var tredje timme för att hamna i en blodsockerdipp. Vi är olika känsliga men jag blir i alla fall hungrig, grinig och trött när jag missat ett mellis när jag inte ligger så lågt på kolhydrater. Då är mellanmålen räddningen!

I stallet och ute på tävlingsplatserna kan detta dock bli lite knepigt! Vad är det för mat som håller några timmar i rumstemperatur, är lätta att få med sig och kanske till och med äta på språng? Mina favoriter just nu är:

  • Kokta ägg; håller i rumstemperatur en dag!
  • Makrill på burk (ja, folk tycker det luktar kattmat men so what? ;) )
  • Avokado, ta med en halva i folie, ät med sked!
  • Riskakor med jordnötssmör (håller i rumstemperatur och är GOTT)
  • Glasburk (inget läckage) med frysta bär och kvarg/yoghurth. Frysta bären ger kyleffekt!
  • Torkade aprikoser och mandlar – en liten näve!
  • En proteinbar (Kolla innehåll, vissa kan lika gärna vara en godisbit när det gäller sockermängd)
Ett kokt ägg innehåller bra med protein och fetter som mättar. Dessutom innehåller ägg i princip alla näringsämnen vi har behov av!

Ett kokt ägg innehåller bra med protein och fetter som mättar. Dessutom innehåller ägg i princip alla näringsämnen vi har behov av!

Har ni några andra förslag på bra stallmellanmål?

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *