Houdinis höstutförsäljning på Äventyrskontoret i Nacka lockade stora mängder folk! 7:00 i morse slog de upp portarna för att sedan köra en intensiv tvådagars-utförsäljning. Jag har länge varit sugen på deras lager-två-tröjor och underställ. Sköna material och snygga färger! Houdini är ett outdoor-märke som är väldigt populärt hos klättrare. Materialmässigt och kvalitetsmässigt påminner det en del om Cintamani som börjar bli populärt hos islandshästryttare även i Sverige.
Jag anlände vid 8:30 och då ringlade sig kassakön lång och mycket var redan slut! Bland annat de finaste underställen. Det slutade med att jag gick därifrån utan ett enda plagg, men däremot med en vandringsryggsäck från Lundhags, sänkt från 1 400 till 500 och med läxan lärd:
Utförsäljningar ska besökas i tid, god tid!
Varför gör då företagen sådana här utförsäljningar istället för att bara ha ”lite rea”?
- Lagertömning, att hålla varor på lager kostar pengar och binder kapital!
- Varumärkeskännedomen ökar när det blir en liten hype.
- Tidsbegränsade erbjudanden = välkänt säljknep!
Så åter till rubriken: är det ett Win Win koncept? Ja, under förutsättningen att konsumenten inte går i fällan att köpa saker som den ångrar, eller går därifrån tomhänt och besviken, samt att varumärket lyckas skapa en tillräckligt stor publicitet och därmed lockar dit tillräckligt med folk!
Jag blev i alla fall nöjd, trots att jag missade de snygga underställen och istället gick därifrån med denna:
;
Ska jag äntligen lyckas fjällvandra nästa sommar?
Rea betyder inte att det är ”billigt”. Ryggsäckar behövs i alls storlekar , från att förvara termosen i till den största när man skall rymma hemifrån :)