Hantera din nervositet!

Jag läser ju idrottspsykologi och tänkte dela med mig av lite tankar kring nervositet och hanteringen av detta. (Vill du veta mer fördjupat så får du gärna kontakta mig).

Vi blir ofta nervösa inför tävlingar, vilket i sin tur påverkar vår prestation. Vi påverkas alla på olika sätt och även om en viss anspänning kan vara bra för att prestera på topp så kan det ofta bli för mycket. Särskilt när vi upplever situationen som ovanligt krävande. Det innebär exempelvis att om man är ovan att tävla kan en enkel klubbtävling skapa nervositet men att även elitekipage blir nervösa på stora mästerskap.

Hur nervositeten sedan påverkar oss är också helt olika. Vissa påverkas mest mentalt, känner sig stressade, särskilt över saker som de faktiskt inte kan påverka och tappar fokus och koncentration. Det leder exempelvis till ett sämre genomfört program eller att man glömmer bort något, exempelvis att faktiskt rida ;).

För andra blir stressen mer fysiskt märkbar, med spänningar i kroppen, som tyvärr ofta sätter sig på hästen som också blir styv och spänd. Hur många har inte lyckats rida runt med betydligt mer passtaktiga hästar på tävling än på hemmaplan, eller fått hästar som helt plötsligt inte travar. Det KAN i vissa fall bero på spänningar hos ryttaren…!

Som tur är finns det massa olika tekniker och tips för att hantera detta, jag bjuder på några här:

  • Öva i tävlingsliknande situationer
  • Förbereda sig väl och planera ordentligt
  • Arbeta med visualisering
  • Positivt självprat
  • Stöttande publik!
  • Ha realistiska målsättningar – (tävla med dig själv, inte med andra!)
  • Fysiska avslappningsövningar och meditation

Och så min favorit: LE och HA ROLIGT (leendet i sig minska fysiska spänningar och signalerar till kroppen att det är kul)

Prisutdelning efter en tävling som jag gick i med inställningen att ha kul, och det gick ju rätt bra!

Hammi_t8

Prisutdelning F2
Foto: Gittan

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *